Hypnose & Hypnotherapie

Medische hypnose en hypnotherapie

Nieuwe interventie voor stress, positieve resultaten in pilotstudie

Groep bezig met mindfulness i.c.m. hypnotherapie

Een nieuwe behandeling voor stress die mindfulness combineert met hypnotherapie heeft positieve resultaten opgeleverd in een pilotstudie van Baylor University.

De interventie wordt “bewuste hypnotherapie” genoemd.

Hypnose-interventies zijn doorgaans kort en worden in de klinische praktijk gebruikt bij pijn- en symptoombestrijding. Het uitgangspunt van de studie is dat het gebruik van hypnose om mindfulness-doelen te bereiken veel voordelen kan hebben, zei Elkins.

“Het combineren van mindfulness en hypnotherapie in een enkele sessie is een nieuwe interventie die mogelijk gelijk is aan of beter is dan bestaande behandelingen, met als voordeel dat het meer tijdbesparend, minder ontmoedigend en gemakkelijker te gebruiken is”, zei hij. “Dit zou een waardevolle optie kunnen zijn voor het behandelen van angst en stressvermindering.”

Als een korte interventie zou mindfull-therapie op grote schaal kunnen worden verspreid en is het een innovatieve nieuwe lichaamstherapie, zei hij.

De studie is gepubliceerd in het International Journal of Clinical and Experimental Hypnosis.

Elkins merkte op dat hoewel mindfulness op zichzelf een effectieve behandeling kan zijn voor stress en angst voor sommige mensen, het meestal wordt gegeven in acht wekelijkse sessies die twee uur of meer per week duren en een retraite van acht uur of langer omvatten. Die hoeveelheid tijd – meer dan 24 therapie-uren – kan voor sommige mensen een last zijn in kosten en tijd. Ook heeft onderzoek niet aangetoond dat op mindfulness gebaseerde behandelingen consequent superieur zijn aan standaard cognitieve gedragstherapie, zei hij.

Voor de studie van bewuste hypnotherapie rekruteerde het Baylor-onderzoeksteam 42 personen met zelfgerapporteerde hoge stress. De helft nam deel aan een interventie van wekelijkse individuele sessies van een uur met hypnose-inducties en suggesties voor meer opmerkzaamheid. De deelnemers kregen ook audio-opnames voor zelfhypnose van ongeveer 20 minuten, elk met suggesties voor hypnotische inductie, ontspanning en meer opmerkzaamheid.

De tweede groep nam niet deel aan de interventie.

Interventiemateriaal gericht op bewustzijn van het huidige moment, niet-oordelende bewustwording van de vijf zintuigen, niet-oordelende bewustwording van gedachten en gevoelens, zelfhypnose, compassie voor zichzelf en anderen, bewustzijn van persoonlijke waarden en betekenis in het leven en overgang naar langdurige beoefening van mindfulness hypnotherapie, zei Elkins.

Aan het einde van de studie rapporteerde de interventiegroep een grote afname van stress en een significante toename van mindfulness. De meesten waren zeer tevreden over het aantal sessies, het gemak waarmee ze thuis konden oefenen en de duidelijkheid van de inhoud, zei Elkins. De gemiddelde deelnemer oefende bijna elke dag en de algehele tevredenheid over de interventie was 8,9 op een schaal van 10.

Ter vergelijking: degenen die niet aan de interventie deelnamen, rapporteerden geen significant verschil tussen het stressniveau voor en na de studie.

Een beperking van de studie was de kleine steekproefomvang, zei Elkins. Toekomstige studies van een groter aantal mensen zouden van waarde kunnen zijn, evenals het testen van bewuste hypnotherapie voor zaken als angst, depressie of chronische pijn, zei hij.


Bron:
Baylor University

Journal reference:
Olendzki, N., et al. (2020) Mindful Hypnotherapy to Reduce Stress and Increase Mindfulness: A Randomized Controlled Pilot Study. International Journal of Clinical and Experimental Hypnosis. doi.org/10.1080/00207144.2020.1722028.


Toon meer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Captcha loading...

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Installeer als webapp

Ja, graag!
×